Suomalaiset töihin – vaikka väkisin?

Makasiini
Suomea piinaa sitkeä työttömyys. Työikäisestä väestöstä on tilastokeskuksen mukaan yli kahdeksan prosenttia vailla työtä. Piilotyöttömiä saattaa olla toinen mokoma. Yhä suurempi osa nuorista jää työmarkkinoiden ulkopuolelle. Samaan aikaan väki vanhenee eli toisaalta työpaikkoja pitäisi vapautua ja toisaalta yhä vanheneva väestö tarvitsee hoitajansa.

Mitä Suomen työttömyydelle voi tehdä – ihan konkreettisesti? Yliopisto-TV kysyi kansalaisilta ja päättäjiltä löytyisikö ratkaisuja työurien pidentämisestä, julkisten palveluiden yksityistämisestä tai vaikkapa 1950-luvun mallisesta lapiolinjasta. Abiturientti puolestaan pohtii, pitääkö hänen luopua unelma-ammatistaan ja valita sen sijaan ala, jossa työllistymismahdollisuudet ovat paremmat. Pitäisikö ottaa lisää velkaa ja elvyttää, vai joko velkataakka riittää.

Studiossa omia ratkaisujaan tarjoavat kevään 2015 eduskuntavaaliehdokkaat, Sdp:n Johanna Loukaskorpi ja Keskustan Jouni Ovaska. Lisäksi poliitikot askartelevat joulukortit, joissa he antavat suomalaisille yhden työelämää koskevan vaalilupauksen. Studiokeskustelua kommentoi ja ehdokkaat pisteyttää Aamulehden politiikan toimittaja Aki Taponen. Inserteissä kuullaan myös Kokoomuksen ja Vasemmistoliiton sekä valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen Vatt:n näkemyksiä.

Työtä kansalle -makasiini on TVII kurssin opiskelijoiden tuotantoa opettajanaan vierailijaprofessori Renny Jokelin.