Eläimen paras ystävä

Ihmisten ja eläinten suhteet ovat monipuoliset ja monimutkaiset. Vielä muutama vuosikymmen sitten suomalaisistakin valtaosa asui maaseudulla ja eläimet liittyivät melko luontevalla tavalla heidän elämäänsä. Tuotantoeläimillä oli keskeinen rooli elämän muodossa ja kotipiirissä.
Nykyään suurin osa kansalaisista kohtaa tuotantoeläimen vain kaupan hyllyllä tyhjiöpakkauksissa tai lihatiskin vitriinissä. Sen sijaan eläin lemmikkinä löytyy lähes joka taloudessa. Koiria Suomessa on jo 650.000.
Lemmikistä on monelle tullut elämän tärkeimpiä asioita ja läheisimpiä ystäviä. Niiden eteen myös uhrataan aikaa ja rahaa.
Yliopisto-TV:n makasiinin lähetys käy jutuissaan kissa- ja koiraihmisten luona, karjatilalla ja lemmikkien tuhkaamossa ja selvittelee paljonko lemmikki voi maksaa.
Studiovieraina ovat Helsingin eläinsuojeluyhdistyksen ja Animalian aktiivi Mari Nevalainen ja Metsästäjien liiton koulutuspäällikkö Ere Grenfors.
Makasiini on TVII kurssin opiskelijoiden tuotantoa, opettajanaan vierailijaprofessori Renny Jokelin.