Järkkyvän mielen hoito ja "hoidot"

Makasiini
Teollistuneissa maissa arviolta joka neljäs ihminen kärsii joskus jonkinlaisesta mielenterveyden häiriöstä. Maailman terveysjärjestö WHO onkin todennut, että mielenterveyshäiriöt ovat Euroopan kansanterveyden suurimpia haasteita.

Myös Suomessa mielenterveyden ongelmat ovat yleisiä, ja niitä hoidetaan hyvin usein lääkityksellä: noin 400 000 suomalaista syö mielialalääkkeitä. Tarjolla on myös psykiatrista hoitoa ja erilaista psykoterapiaa, mutta myös täysin kouluttamattomien tahojen tarjoamia uskomushoitoja.

Mieli ja terveys -makasiinin jutuissa kerrotaan muun muassa millaisia hoitomuotoja Kansaneläkelaitos (Kela) korvaa ja millaista on kuvataideterapia. Toimitus kävi myös kokemassa ”kanavoitua regressioterapiaa” ja kysyi Mielenterveyden Keskusliiton näkemyksiä ns. vaihtoehtoisista hoidoista.

Studiossa mielen terveydestä keskustelevat sosiaalipsykiatrian professori Sami Pirkola ja kokemusasiantuntija Heini Laukkanen.

Mieli ja terveys -makasiini on Tampereen yliopiston TV II -kurssin opiskelijoiden tuotantoa opettajanaan vierailijaprofessori Renny Jokelin.