Raaka kamppailu urheilun rahavirroista

Maajoukkueiden selviytyminen koripallon ja lentopallon maailmanmestaruuskisoihin on luonut tänä syksynä kuvaa Suomesta palloilun suurvaltana, jossa menestystä jälleen tahkotaan. Kummankin lajin seurojen pariin on kisojen jälkeen tullut paljon uusia harrastajia.
Menestys ei peitä sitä, että urheilun piirissä käydään kamppailua niukoista rahavirroista. Lajeista parhaiten elää jääkiekko, mutta muut joutuvat kehittämään luovia ratkaisuja elääkseen. Myös jääkiekossa on jako kahteen: kilpakiekko pyörii miljoonatasoilla, mutta juniorit maksavat harrastuksestaan kalliisti.
Juniorikiekossa käydään ensin vanhempien kukkarolla. Seuraavaksi kolkutellaan jo sponsoreiden ovilla. Juniorin harrastukseen saattaa upota 5000 euroa vuodessa.
Yleisurheilussa aitajuoksija brändää itseään, jotta yhteistyökumppanit pysyisivät rinnalla mahdollisen loukkaantumisen jälkeenkin. Julkinen raha saattaa jäädä jumiin lajiliittoihin.
Urheilu ja raha -makasiini selvittää rahavirtoja myös salibändin ja koripallon esimerkeillä, ja kysyy kenen vastuulla urheilun rahoittaminen lopulta on?
Studiossa urheilun ja rahan suhteesta keskustelevat Tampereen Pyrinnön joukkueenjohtaja Elisa Hakanen ja aitajuoksija, bloggaaja ja yrittäjä Noora Toivo.
Urheilu ja raha -makasiini on vierailijaprofessori Renny Jokelinin vetämän TVII kurssin opiskelijoiden tuotantoa.